יום שני, 2 באפריל 2018

מועדון שוחרי המערות

בקיץ 2014 פניתי לבועז לנגפורד מהמרכז לחקר מערות בהצעה להקים יחד חוג לשוחרי מערות שיהיה מבוסס על חברים קבועים ומדריכים קבועים. המטרה הייתה לבנות קבוצה שמטיילת במערות על פי הערכים והסטנדרטים שבהם האמנו. סביבה רגישה כל כך מבחינת ערכי טבע מצד אחד וקשת גישה ותנועה מהצד השני לא יכולה להתאים לכל מטייל. המטייל במערה צריך להיות איש שטח מנוסה, אם לא מתחת לאדמה אז לפחות על פניה. לעיתים לכל צעד ותנועה יש משמעות. תקופה מסויימת לפני הקמת החוג הקמתי קבוצת פייסבוק ששמה ״מערות״ שמטרתה הייתה לחשוף את ציבור המתעניינים לעולם המערות. השתמשתי בקבוצה ובפורומים נוספים כפלטפורמה לגיוס חברים לחוג. לא תיארתי לי שמספר ימים לאחר מכן יחל מבצע צוק איתן.התמשכות והתרחבות המבצע העמידו בסכנה את הטיול הראשון ואיתו אולי אף את כל הרעיון של הקמת החוג. כיעד ראשון בחרנו לצאת לשלוש מערות שהתגלו תוך כדי בניית העיר מודיעין עילית.


במערות מודיעין עילית צילום יואב נגב




על מנת להרגיע את הקהל החלטנו לקרוא לטיול ״אל המרחבים המוגנים במערות מודיעין עילית״. ואכן לאחר מאמצי גיוס קדחתניים ולא מעט ביטולים התייצבו 12 חברי החוג הראשונים לטיול הראשון. החזון קרם עור וגידים. הטיול הראשון היה לא פחות מסנסציה. החברים החדשים, על אף שרובם היו טיילים מנוסים ואנשי שטח מעולים נחשפו בפעם הראשונה לעולם שלא הכירו ולא ידעו שקיים בכלל בארצנו. ההתמקדות בהדרכה בכל מערה היתה לאו דווקא על האתגר והיופי הויזואלי שלה אלא על הסיפור של אותה מערה. ובאמת לכל מערה ומערה סיפור מרתק משלה. סיפור אופן היווצרותה, סיפור גילויה, הממצאים הארכיאולוגיים שהיא מכילה, בעלי החיים המיוחדים שבה ועוד. ככל שאתה מבין יותר איפה אתה נמצא כך אתה מתחבר ונהנה יותר. פתאום הקירות מדברים אליך, מספרים לך איך הם נוצרו. פתאום אתה מתחיל להתלהב מתופעות שלאחר נראות סתמיות.
למשל אם יזדמן לכם להגיע אל מערת האיגרות שבמצוקי נחל חבר במדבר יהודה. תפגשו מערה שלרב האנשים תראה סתמית ולא מעניינת. אבל אם תגיעו מצויידים בסיפור מאחורי המערה. לא תוכלו שלא להתרגש, לא תוכלו שלא להצטמרר. הרי זאת המערה שבה הסתתרו מפקדי עין גדי במרד בר כוכבא ובה גם מצאו את מותם ברעב, בצמא ובמחלות מפני הרומאים הצרים עליהם בראש המצוק. במערה זו נמצאו אגרות שהגיעו ישירות ממפקדתו של בר כוכבא ועליהם הוא חתום בשמו המפורש ״שמעון בן כוסבה״ במערה זו הסתתרה בבתא בת שמעון ונמצא תיק עם עשרות תעודות שהיו שייכות לה ומספרות את סיפור חייה המורכב, הגדוש במשפטים, סכסוכים ומריבות. יש המכנים את המערות בשם ״כמוסת זמן״ שכן התנאים המאד מבודדים במערה משמרים את תוכנה באופן שלא יכול להתקיים מחוץ לה.

לאחר ההצלחה הכבירה בטיול הראשון ולאחר שהשמועה עשתה לה כנפיים, לטיול השני שהיה אל מערת עבוד בשומרון, כבר היינו צריכים לנהל הרשמה מסודרת ואליו יצאו כבר מעל ל 20 איש.
כיאה למוסד מכובד בעידן המודרני הקמתי אתר אינטרנט www.israelcaving.com ובו ריכזתי וניהלתי את ענייני החוג.

אחרי היציאה ממערת עבוד צילום: שלומי חזאם

מטיול לטיול גבר העניין ונוצרה קבוצה של מכורים אמיתיים שמתייצבים לכל טיול ונכונים לכל אתגר. התחלנו לצאת למערות אנכיות שדורשות חבלים, ביקרנו במערות בוציות, זחלנו במערות מאובקות מלאות בקרציות, נדחקנו במעברים צרים ובמחילות ארוכות. כל מערה והייחוד שלה, כל מערה והסיפור שלה והרעב רק הלך וגבר. השיא מבחינתי הגיע בטיול בן שלושה ימים למערות ירדן שבו נחשפנו לראשונה למה שיש לממלכה השכנה להציע. פגשנו בצד השני את עמיתינו הירדנים שהתלוו אלינו לביקור בחלק מהמערות שהם גילו בעצמם. ביקרנו במערות נטיפים, מערת בזלת ענקית אולם גולת הכותרת של הטיול הייתה ביקור במערת נהר תת קרקעית. חלומו של כל חובב מערות. מעל לקילומטר של נהר שוצף, מפלים, אשדות, בריכות צלולות, זחילות מאתגרות, פארק שעשועים של ממש.

במערות ירדן צילום : יואב נגב



הקמת מועדון שוחרי המערות
בסוף שנת 2016 כשמספר החברים הרשומים בחוג עמד כבר על 140 החלטתי לנסות להקים מועדון מערנות המבוסס על חוג שוחרי המערות. השאיפה הייתה לבנות את המועדון הישראלי על פי הסטנדרטים של מועדני המערנות המובילים בעולם. המטרה הייתה לתת בית לכל האנשים שהמערות הפכו לעיסוק העיקרי שלהם בשעות הפנאי. הכשרנו את החברים לעבודה בחבל, חלק בתוך המועדון וחלק בקורסים בבתי ספר חיצוניים. גייסנו כסף איתו קנינו ציוד SRT (ציוד מיוחד לעבודת חבל במערות) ,חבלים, תיקי מערות, ציוד למיפוי מערות , גלאי חמצן ועוד. הקמנו אתר אינטרנט www.icec.club בנינו לו״ז שנתי וחילקנו תפקידים בתוך המועדון. יריית הפתיחה הייתה באירוע שהתרחש בתחילת השנה בחנות אלפיין סטייל בתל אביב בהרצאתו של בועז לנגפורד על המשלחת לקרוברה וורוניה, המערה העמוקה בעולם והמשיך בהצגת החזון של המועדון. כל מנת לשמור על הזיקה למקור קראנו לו מועדון שוחרי המערות.

במערות המלח של הר סדום צילום : יואב נגב

כיום מונה המועדון 40 חברים פעילים ששילמו דמי חבר שנתיים. אנחנו מוציאים פעילות כמעט ברמה שבועית - טיולים, הכשרות, אימונים, הרצאות והשתתפות בסקרים.

הכשרנו לאחרונה שתי חוליות מיפוי מערות וכבר יש כמה תוצרים ראשונים. אנחנו מובילים סקר בן יותר משנה בפארק בגין שבו נתגלו עד כה כ 6 מערות כשהעמוקה שבהן בנויה מארבעה פירים אנכיים ועומקה עולה על 40 מטר. זהו סקר עם תוצאות חשובות ביותר שכן כיום מהווה הפארק את האיזור הדרומי ביותר בלבאנט שבו יש מערות אנכיות מהסוג הזה. השתתפנו בסקר מקדים לחפירה בחורבת מדרס. סקר שהוביל להבנת חשיבות תת הקרקע באתר והוביל לאחר מכן לסקר מעמיק יותר.

החלטנו להקדיש חלק מהזמן והמשאבים לפעילות בנושאי שמירת טבע במערות - התחלנו במיסוד שביל בתוך מערת עטרות, אחד מאוצרות הטבע המרהיבים בארצנו שהולך וכלה בגלל הזנחה, חוסר אכיפה וחוסר מודעות. אנחנו פותחים במאבק להצלת מערת שמשון שהמחצבה שמתחתיה המבקשת היתר להרחיב את שטח החציבה שלה מסכנת אותה.

תכניות לעתיד יש המון - אנחנו כרגע מחפשים להעמיק ולבסס את הפעילויות שלנו בארץ, לייצר שיתופי פעולה עם גופים שונים ובמקביל להעלות את המקצועיות ולהקנות למערנים כישורים נוספים. אנחנו מתחילים שיתופי פעולה עם מועדוני מערנות מרחבי העולם. אחרי שביקרנו בשנה שעברה בירדן, בקיץ הקרוב אנחנו יוצאים לחמישה ימים לטורקיה ובקיץ הבא כבר מתכננים לצאת לבולגריה. בחורף הקרוב אנחנו מקווים לארח בפארק בגין מועדון מערנות מצ׳כיה שכבר יש לו היסטוריה של ביקורים בארץ ושיתופי פעולה עם המלח״ם. אנחנו לוקחים את החבר׳ה לסקרי פני שטח לגילוי מערות. זה לא דבר של מה בכך. מעבר לקריאת שטח מצויינת דרושה המון הבנה בגיאולוגיה, בגיאומורפולוגיה, בצמחיה. צריכים ממש כישורי גששות אמיתיים.

אנחנו כל פעם מעלים את רף הקושי. לאחרונה חשפנו את המערנים לעבודה בתנאים של חוסר חמצן. זאת הייתה חוויה פיזית עוצמתית ביותר. אני חושב לרבים מאיתנו זאת הייתה ההתמודדות הראשונה עם תנאים קיצוניים כל כך אבל זה תרם לכל אחד מאיתנו ברמה האישית המון.
קורס מיפוי מערות

גם המועדון וגם החוג פתוחים להרשמה לכולם. ההרשמה לחוג היא בחינם והטיולים הם במחיר סימלי וללא מטרות רווח. ההרשמה למועדון היא בכפוף לדמי חבר שנתיים. אבל גם כאן כל שקל מדמי החבר מיועד לרכישת ציוד והרמת אירועים. אין אף אחד שמקבל שכר בדרך.

למתעניינים אני ממליץ להיכנס לקבוצת הפייסבוק ״מערות״ https://www.facebook.com/groups/israelcaves/. למעוניינים להירשם לחוג ניתן לעשות זאת באתר החוג בכתובת www.israelcaving.com. ולקשוחים והמנוסים שמעוניינים להצטרף ישירות למועדון ניתן להתרשם מאופי הפעילות באתר www.icec.club.





ניפגש במערות




יואב נגב



תגובה 1:

  1. אכן מילים כדורבנות,,,כחבר מועדון כל טיול למערה נותן נופח של התרגשות ואדרנלין ותחושה
    של רוצים עוד,,,באמת תודה ליואב שמארגן ותורם מזמנו הפרטי לרווחת כולנו
    ותודה גדולה לבועז שחולק אחתנו את הידע העצום שלו

    השבמחק