יום חמישי, 21 באפריל 2016

קדחת המערות מאת יואב נגב

אימת המערנים, או מי את באמת קדחת המערות ?




לא מעט אנשים, כולל מערנים מנוסים חוששים להיכנס למערות מאימת המחלה העלולה לשכון בתוכן. המחלה הקרויה בלשון עממית קדחת המערות. מחלה העלולה לעבור לאדם באמצעות נשיכת קרציית המערות.
קרציית המערות (Ornithodoros tholozani) היא קרצייה ממשפחת הקרציות הרכות. הקרצייה נוטה לשכון במערות אך יכולה להימצא גם בכוכים ובחורבות. הקרציה מתחפרת מספר סנטימטרים בתוך האדמה ושם היא יכולה לשכון במשך חודשים רבים ואף שנים. לקרציה איבר חישה מיוחד הרגיש לשינויי ריכוז הפחמן הדו חמצני במערה, כאשר ריכוז הפחמן הדו חמצני במערה עולה כתוצאה מכניסה של בעל חיים עולה הקרציה לפני השטח ומחפשת את הפונדקאי שלה. כאשר היא מוצאת אותו היא נמצדת אליו, מוצצת את דמו לכמה דקות ואז נושרת חזרה לקרקע, מתחפרת ומטילה את ביציה.
אם הפונדקאי נשא של הטפיל הגורם לקדחת המערות הוא מעביר אותו לקרציה, אם הקרציה נושאת בתוכה את הטפיל הוא מועבר דרך הנשיכה שלה לפונדקאי.


מי את בורליה Borrelia ?


חיידקי הבורליה משתייכים לחטיבית הסלילונים, שכן צורתם סלילית, הבורליה על שלל מופעיה אחראית בין היתר על מחלת העגבת ומחלת הליים. הבורליה הישראלית, האחראית על קדחת המערות נקראת - ״Borrelia persica״. הבורליה מצליחה להערים על המערכת החיסונית ע״י כך שהיא כל הזמן משנה את המעטפת שלה. הגוף שמייצר נוגדנים עבור מופע מסויים של הבורליה מוריד את מספריה בדם משמעותית ותסמיני המחלה נעלמים. אולם מופע אחר של החיידק מצליח לחמוק מהמערכת החיסונית ולהתרבות מחדש. מחזוריות זו מאפיינת את קדחת המערות ולכן היא נקראת גם קדחת חוזרת שכן התקפי החום באים והולכים בהתאם למספר הבורליות בדם.




אז איך נראית המחלה עצמה ?

קדחת חוזרת אנדמית או בשמה המוכר קדחת המערות מופיעה לאחר תקופת דגירה של שבוע עד שבועיים מנשיכת הקרציה הנגועה. המחלה מתאפיינת בהתקפי חום, למספר ימים כל אחד, אשר באים והולכים. עשויים להיות תסמינים נוספים כגון צמרמורות, כאבי שרירים, לעיתים גם טחול וכבד מוגדלים וכו׳.
הבן שלי במיון לאחר שזוהה עם בורליה

שימו לב שבבתי החולים בארץ לא מכירים מספיק טוב את תסמיני המחלה ואם תבואו עם סיפור של סימני עקיצה בשילוב מערה בשילוב חום, לרוב ינסו הרופאים לחפש תסמינים של מחלת ליים כגון פריחה אופיינית בצורת מטרה.

תסמיני מחלת ליים - פריחה בצורת מטרה. פריחה זו אינה מאפיינת קדחת מערות


מניעה


רצוי להימנע מכניסה למערות שידועה בהן נוכחות של קרציית מערות. מערות אופקיות, יבשות עם קרקע חולית וסימני נוכחות של מכרסמים כגון קוצי דורבן מעלים את החשד כי במערה יש נוכחות של קרציית מערות. כניסה למערה תהיה רק עם בגדים ארוכים ונעליים. ניתן להכניס חולצה למכנסיים ומכנסיים לגרביים. רצוי ללבוש כפפות. יש המאמינים כי תכשירים דוחי חרקים עשויים לסייע. יש להימנע ככל האפשר ממגע ממושך עם הקרקע במערה כגון שכיבה או ישיבה ארוכה במקום אחד. כמובן שמומלץ מאד לא לישון במערה.



זיהוי


די בסיפור של מערה, סימני עקיצה וחום לאחר שבוע. בפרט אם אין סיבה הגיונית אחרת לחום. כדי להעלות את רמת החשד כי מדובר בקדחת מערות ויש להיוועץ ברופא אם די בזה בכדי להתחיל בטיפול. ישנן בדיקות מעבדה שניתן לעשות בבית חולים. המעבדה הטובה ביותר בארץ בתחום נמצאת בבית החולים שערי צדק בירושלים. הבדיקה הראשונה נקראת משטח דם או טיפה עבה. זוהי בדיקה שבה לוקחים טיפת דם מן האצבע ומנסים תחת מיקרוסקופ לראות את סלילי הבורליה. הבדיקה יעילה רק בחלק מהמקרים ורק כאשר הבורליה נמצאת בדם במספרים גדולים. לוקח מספר שעות להכין את הבדיקה ולקבל תשובה. הבדיקה השניה היא באמצעות PCR שבה מזרזים את שכפול ה DNA של הבורליה, לבדיקה הזאת רמת וודאות גבוהה אבל היא לוקחת מספר ימים.

טיפול


הטיפול במחלה מתבצע ע״י מתן אנטיביוטיקה מהסוג טטראציקלין, אריתרומיצין או דוקסיצילין. המינון וסוג התרופה תלויים במשקל הגוף, בגיל, ברגישות וכו׳. המינון הנהוג הוא לכ 10 ימים.
את המנה הראשונה של התרופה יש לקחת תחת השגחה רפואית וניטור בגלל תגובה שנקראת - ״Jarisch-Herxheimer Reaction" - בתגובה זו, המתרחשת בכ 50% מהמקרים של נטילת אנטיביוטיקה לקדחת מערות, מגיבה המערכת החיסונית בחריפות לסלילי הבורליה שמתפרקים לתוך הדם. חום הגוף עולה בקיצוניות, עלולות להופיע צמרמורות קשות, הזעה, ירידה בלחץ הדם. תגובה זו אינה נעימה אך היא אינה מסוכנת.


טיפול מונע


כיום מתנהל מחקר בראשותם של ד״ר יעל פראן וד״ר יואב ביננבאום מבית החולים איכילוב על יעילותו של טיפול מונע לקדחת מערות בעזרת אנטיביוטיקה.

נודה לכם באם נחשפתם לקרציה במערה או בקירבתה או אם חליתם בקדחת מערות אם תמלאו את הטפסים הבאים :

שאלון חשיפה - http://goo.gl/forms/qUBBzZ5ke5 
שאלון מעקב מחלה - http://goo.gl/forms/6RpvLRQR62 


סיכום



יש לנו ארץ יפה ומשופעת במערות. נמשיך לטייל במערות אך נהיה מודעים לכללי הזהירות. 
יש גם צדדים חיוביים לעניין - עם הליצן הרפואי בשערי צדק




לקריאה נוספת:
  1. על סלילוני הבורליה קדחת חוזרת, קדחת המערנות ומחלת ליים http://telem.openu.ac.il/courses/c20237/borreliosis-g.htm
  2. קדחת המערות - מחקר מיפוי הרגלי מניעה בקרב מערנים http://www.malham.info/#!burelia/c10ql
  3. על Jarisch-Herxheimer reaction  - http://patient.info/doctor/jarisch-herxheimer-reaction


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה